12,1% kan ikke overholde betalingerne ved kviklån

Det er blevet lettere at optage kviklån end det var for nogle år siden. Reklamerne er blevet intensiveret, og det har medført flere danskere til at optage kviklån. Hver ottende af disse personer misligeholder deres lån, viser en nylig undersøgelse af Forbrugerombudsmanden, der har data fra 2015 på kortfristede lån.

Et samarbejde mellem forbrugerombudsmanden og fem udbydere af kviklån har resulteret i data for 172.485 kviklån med et samlet lånebeløb på svimlende 527 millioner DKK. Overaskende nok er det ikke de helt unge, som er værst til at overholde betalingsfristerne ved et kviklån. De 25-29 årige er værst til at betale deres kviklån tilbage, hvoraf den misligholdt andel på kortfristede lån er på 13 procent. Derimod er de helt unge forbrugere mellem 20-24 år lidt bedre, da deres andel er 3,2 procent-point mindre - altså en misligholdt andel på 9,8 procent. Grunden til at ingen 18-19 årige er med i denne undersøgelse, er på grund af det ikke er muligt at optage kviklån som under 20 år.

Indberetningen kunne tyde på, at andelen af forbrugere, der ikke kan betale lånene tilbage, er steget siden 2014. Jeg vil derfor forsat have fokus på, om udbyderne foretager den lovpligtige kreditvurdering inden de giver lån. Udbyderne skal vurdere, om forbrugerne har en reel mulighed for at betale lånet tilbage, udtaler Christina Toftegaard Nielsen

Kviklån er defineret som lån, der er indgået via fjernsalg med en løbetid, der ikke overstiger tre måneder, og som i øvrigt er omfattet af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for indberetningsordningen.

No Comments Yet.

Leave a comment